Antwoord? dan moet ik eerst de vraag weten. Nou dat hoeft eigenlijk niet. Als je kijkt naar mogelijke antwoorden op welke vraag dan ook dan zijn er diverse mogelijkheden: ja, nee, weet ik niet, niet nu, niet van toepassing, …. En alle antwoorden zijn goed! behalve….. de laatste; geen antwoord.
Zelfs ‘ik weet het niet’ is een antwoord. Of ‘ik kom er later op terug’, of ‘daar moet je mij niet voor hebben’, of verzin maar raak. Maar het enige echt foute antwoord is: geen antwoord. Hiermee stagneert communicatie, blijven mensen in het ongewisse en dat kan uiteindelijk leiden tot verkeerde beeldvorming of zelfs aversie.
Ik hoor je al denken; moet ik alle mailtjes beantwoorden, daar heb ik echt geen tijd voor.
Tuurlijk wel, het is allemaal een kwestie van regelen en doen. Als je niet gestoord wilt worden, stel je afwezigheidswizard in. Met een duidelijke boodschap waarmee je de zender laat weten dat het nu niet uitkomt en natuurlijk de toezegging wanneer je wel reageert. Dan kan vanmiddag zijn, maar ook volgende week. Of een doorverwijzing naar een collega of een website. Of neem een vast moment op de dag wanneer je je mails doorneemt en beantwoordt. En durf dan ook ‘nee’ te zeggen tegen die collega die vraagt of je even tijd hebt. Maar ‘nee’ zeggen is weer een ander onderwerp….